RDM Campus: on the move for future mobility

Duurzame mobiliteit is internationaal een hot issue. Het wordt de economische motor voor een metropool
als Rotterdam met haar wereldhaven en wegtransport. RDM Campus is hét laboratorium waar studenten,
docenten en professionals elkaar multidisciplinair inspireren tot nieuwe inzichten. Met een duidelijke focus op Rotterdam leidt dat tot bereikbare, werkende en duurzame oplossingen onder het motto: schoon, stil en zuinig. De logistieke highlights.

“Future Mobility is geen dagdromerij”, benadrukt Frank Rieck nog even. Rieck is lector Future Mobility aan Hogeschool Rotterdamen verbonden aan het KenniscentrumSustainable Solutions RDM. “Studentenwerken zelfstandig aan concrete projecten met een duidelijke doelstelling en worden afgerekend op de resultaten. Uiteindelijk is de vraag: Hoe heb je de vernieuwing in Rotterdam vooruit geholpen?” Duurzame innovatie komt tot stand door onderzoeken en experimenteren. “Het eMobility-Lab richt zich op onderzoek naar elektrische mobiliteitsconcepten die al actief zijn in Rotterdam. Wat zijn de kosten, het onderhoud, het energieverbruik en de veiligheid van bijvoorbeeld taxi’s, vuilniswagens, elektrische scooters, leenauto’s als Green Wheels en de eBusz van de RET?” Hogeschool Rotterdam en het eMobility-lab van RDM Campus monitoren de prestaties van de twee eBusz-en. “Tachtig procent van ons vervoer, zoals de metro en de tram, is al elektrisch. De RET is vooruitstrevend. Alleen de bussen rijden nog op diesel”, vertelt Jen Fongers, chef Vlootservicesbij RET. “In 2010 is een proef gestart met twee gelede Mercedes Citaro-G-Hybrid bussen. Ze rijden elektrisch en de accu’s worden opgeladen met remenergie en door een kleine dieselgenerator. Dat resulteert in een aanzienlijke brandstofbesparing, minder geluid en meer rijcomfort. In samenwerking met RDM Campus experimenteren wij tot halverwege 2012 met de eBusz-en op het traject tussen Zuidplein en Rotterdam Centraal. De eBusz is een nieuwe VDL-bus, type Citea, die door e-Traction in Apeldoorn is omgebouwd tot een elektrisch aangedreven bus met de nieuwste generatie wielnaafmotoren. Er zit een groot accupakket op het dak, dat ’s nachts oplaadt aan een laadpaal in de stalling en tijdens de rit bijlaadt door remenergie terug te winnen en door de ingebouwde range extender. Bijzonder is dat deze bus vier van de ongeveer tien uur per dag volledig stil, dus zonder werkende dieselmotor, kan rijden. De bus stoot dan geen CO² en fijnstof uit. De milieukritische zones in de Rotterdamse binnenstad zijn via GPS afgebakend en hier schakelt de eBusz automatisch het dieselaggregaat uit. De besparing van de benodigde energie(diesel en laadstroom) kan met deze technieken oplopen tot veertig procent. Bussen met elektrische aandrijving bieden meer comfort, omdat ze stil en schokvrij rijden. Iets dat reizigers en chauffeurswaarderen.” “Een ander innovatieproject waar studentenen bedrijfsleven samenwerken is de ontwikkeling van het mobiliteitsconcept met een elektrisch, driewielig voertuig voor in de stad”, vervolgt Rieck. “Het idee van EXOR , deelnemer aan de RDMCampus incubator Dnamo, is geïnspireerd op de Witkar uit het hippietijdperk. Een leenauto waarbij je met een pas incheckt en die op een aantal depots in Rotterdam weer kan worden ingeleverd. Het gaat hier om de technische ontwikkeling van het voertuig, maar ook om de antwoorden op vragen als: hoe is het concept te beheren? Met welk betalingssysteem? Hoe blijft er een goede verdeling van de stadsauto op de verschillende locaties in de stad?” “Er loopt verder een interessante studie naar de logistieke bewegingen van wegtransport dat in de Rotterdamse haven blijft. Het onderzoek concentreert zich op het terrein van ECT om het af te bakenen en concreet te houden. Als we grip krijgen op de logistieke behoeften, zijn wij ook in staat technische oplossingen te bedenken en te realiseren.”

Dat we resultaat gericht werken, hebben we al aangetoond met de komst van de groene veerverbinding van de Willemskade,via St. Jobshaven en Katendrecht,naar Heijplaatwaar RDM Campus is gevestigd. De nieuwe, snelle catamaran op aardgas is het resultaat van een studie van studenten op RDM Campus voor Aqualiner. In tien minuten sta je – schoon, stil en zuinig – van de Willemskade op Heijplaat. Met de auto of het openbaar vervoer doe je er een half uur tot drie kwartier over. ‘Sustainable Solutions’ zoeken we dichtbij huis.”

tekst: Suzanne Ketterings

Submit a Comment