Onderzoek door de Technische Universiteit Eindhoven

Hieronder staat een overzicht van een aantal onderzoeken op het gebied van elektrische mobiliteit en de onderliggende systemen die door de TU Eindhoven uitgevoerd.

 

1. Vrachtkoppeling
Het combineren van mensen en vracht levert interessante zakelijke mogelijkheden op: er kan worden voldaan aan dezelfde transportbehoeften, maar met minder voertuigen en chauffeurs.

 
Experts:
Voor meer informatie, klik hier.

2. 4C4More
Het belangrijkste idee achter 4C4More is om schaalvoordelen te creëren door middel van partnerschappen binnen en tussen distributieketens. Dit omvat onder andere de ontwikkeling van het benodigde juridische kader en de informatie-ondersteuning voor dergelijke partnerschappen en berekeningsmodellen en besluitvormingsondersteunende software voor het voorspellen van de vraag en transportplanning.

 
Experts:
Voor meer informatie, klik hier.

3. Cooperatief rijden
Bij het gebruik van Cooperative Adaptive Cruise Control (C-ACC) worden de snelheid en volgafstand geregeld door middel van draadloze communicatie. Hierdoor zijn kortere volgafstanden mogelijk zonder dat de veiligheid in het geding komt. Zo kan de wegbenutting worden verbeterd en de aerodynamische weerstand worden verminderd.

 
Experts:
Voor meer informatie, klik hier.

4. Elektrische Lupo
De Lupo EL is een volledig elektrisch onderzoeksvoertuig ontwikkeld door de TU/e. Als donorvoertuig werd een VW Lupo 3L gebruikt. Onderzoekers vervingen de dieselaandrijflijn door een elektrische versie. De energie wordt opgeslagen in batterijen met een totaalgewicht van 273 kg. Dit voertuig biedt een interessante combinatie van een laag gewicht (1060 kg), een grote batterijcapaciteit (27 kWh), een goed bereik (170 km bij 100 km/u) en goede prestaties (0-100 km/u in 12 seconden).

 
Experts:
Voor meer informatie, klik hier.